Psychotrauma for educators: dealing with behavioral and traumatized children and adolescents

Blended learning

Who is the training for?

Dieser Workshop richtet sich gezielt an Personen die mit Kindern und Jugendlichen in Gruppen, Klassen, Heimen, Horten, Maison relais, Jugendhäusern, oder sonstigem arbeiten.

  • Sozialpädagogen
  • Pädagogen
  • Lehrer
  • Erzieher
  • Psychologen

Auch Studenten der jeweiligen Bereiche sind herzlichst eingeladen sich bereits in der Psychotraumatologie weiterzubilden um ein Grundbasisverständnis zu erwerben bevor sie in der Arbeitswelt tätig werden.

Level reached

Beginner

Duration

15,00 hours(s)

Der Workshop erstreckt sich über zwei Tage (Samstage) am Wochenende

Language(s) of service

DE LU

Prerequisites

Es ist wünschenswert, aber nicht unbedingt erforderlich, dass die Teilnehmer ein gewisses Vorwissen und Erfahrung im Umgang mit Kindern und Jugendlichen haben (oder in Zukunft haben wollen).

Goals

First of all, the participants should get a basic understanding of psychotrauma in children and adolescents, how it occurs, what the criteria are, what influencing factors can be, etc.

The participants should be able to apply this basic understanding in their daily work:

  • Recognize traumatized children and/or adolescents
  • Dealing adequately with traumatized children/adolescents
  • Avoid retraumatisation
  • Recognize your own and institutional limits and do not exceed them
  • Raising awareness of one's own mental hygiene

Contents

  • Diagnosing PTSD in children and adolescents
  • Causes, development, symptoms and criteria
  • Neurobiological and physiological processes of an anxiety or post-traumatic stress disorder
  • Childlike play behavior
  • Age-appropriate and dependent gaming behavior
  • Predisposing factors
  • Why is attachment so important?
  • How to behave properly as an educator
  • Somatic symptoms
  • What not to do
  • Stagnation, regression and dangers
  • Institutional and institutional changes
  • Case processing

Teaching methods

Wir verstehen Lernen, als aktiver, selbstgesteuerter, konstruktiver Prozess. Daher wechseln sich Präsentation (Theorie) mit praktischen Beispielen inklusive Rollenspielen (Praxis) ab um ein bestmögliches Transferlernen gewährleisten zu können.

Evaluation

Das Wissen wird während der gesamten Schulung durch praktische Übungen integriert und abgefragt.

Certificate, diploma

Die Teilnehmer erhalten nach der Schulung eine Teilnahmebescheinigung.

Mode of organisation

Es werden regelmässige kleinere Pausen eingelegt sowie eine einstündige Mittagspause.

Additional information

This is an interactive, accredited Workshop with interventions based on case studies. (Commission formation continue: No.2018_02_ANB_30) Own case studies are welcome and can be discussed.