Conflict management

Intra-company training

Who is the training for?

Chaque personne confrontée à des conflits, même occasionnels, ou entre individus, entités de l’organisation: leaders (opérationnels)

Level reached

Beginner

Duration

2,00 day(s)

Language(s) of service

FR

Goals

The circular method was chosen, a method which guarantees the maximum transfer of points of learning studied during application in the functional situation. The concrete examples and conflict situations provided by the participants and the trainer give us a deep understanding and clarify the constraints of dealing with conflicts.

Contents

  • Understand what conflict is: definition, types, from onset to development of conflicts.
  • Acquire constructive methods of conflict resolution and management.
  • Knowing how to isolate the conflicting area from the environment in the event of a non-resolution.
  • Understand one's own attitude towards and during conflict management and assess the impact of this attitude on dealing with conflict.
  • What follow-up to give after conflict management and how to take advantage of positive developments?

Points covered

La définition d'un conflit:

  • L’évolution des conflits
  • Les conflits explosifs
  • Les conflits constructifs
  • Les conflits froids versus les conflits chauds
  • Le modèle structurel versus le modèle processus et les conséquences pour la gestion des conflits
  • Conclusions dérivées de la typologie des conflits: diagnostic et approche
  • Les causes et les facteurs influençant le conflit
  • Styles de gestion de conflits avec auto-diagnostic
  • Les étapes du traitement de conflits:
  • En tant qu’intervenant
  • En tant que partie concernée et sans intervenant externe
  • En tant que partie concernée et avec intervenant externe
  • Les pièges lors du diagnostic d’un conflit
  • Récolter l’information
  • Méthodes d’intervention
  • Le suivi et le post-traitement et l’effet du levier
  • Evaluer le traitement de conflits:
  • L’évaluation du résultat
  • L’évaluation du processus
  • Astuces et tuyaux de communication lors du traitement de conflits